Bloodline sæson 1 anmeldelse

bloodline

Et af de nyeste skud på stammen af originale serier på Netflix er Bloodline der er skabt af trekløveren Glenn Kessler,  Todd A. Kessler og Daniel Zelman. De stod også bag den Golden Globe vindende serie Damages, der sluttede tilbage i 2012, og derudover har været inde over lidt forskellige ting, Todd A. Kessler har eksempelvis skrevet et par afsnit af den eminente The Sopranos.

Bloodline handler om familien Rayburn der driver et mindre men populært hotel i Florida, hvor historien af naturlige grunde også udspiller sig. På overfladen hersker der idyl i familien, og de er en mønsterfamilie i lokalområdet, hvor forældrene Sally (Sissy Spacek) og Robert (Sam Shepard) driver hotellet. Datteren Meg (Linda Cardellini) er advokat for hjælper med papirerne. Kevin (Norbert Leo Butz) laver både, men den ældste af de tre John (pragtfulde Kyle Chandler) er politimand – og så er der Danny.

Danny (fremragende spillet af Ben Mendelsohn) er i den grad familiens sorte får, og bor ikke i området, men seriens omdrejningspunkt er hans hjemkomst. Han er fandenivoldsk og tydeligvis glad for alkohol og andre substanser. Da han kommer hjem viser det sig hurtigt, at familien gemmer på nogle hemmeligheder, der meget vel kan splitte familien ad i forbindelse med han vender hjem.

Allerede fra første afsnit står det da også klart, at det ikke kommer til at ende lykkeligt for alle. Danny er det sorte får, og han har nogle meget meget mørke skyggesider, men hvem er det egentlig der er skurkene i familien, og hvorfor er det gået så slemt som det nu er tilfældet. Det er nogle af de ting, der bliver udredt i løbet af første sæsons 13 afsnit.

Der er en underliggende historie under hele sæsonen, om en søster der mistede livet da de var børn. Der er mystik omkring hendes død, og som sæsonen skrider frem kommer der flere og flere oplysninger ligesom der generelt kommer mere historie omkring familien, og hvordan Danny er blevet som han er, og hvorfor han ikke er blevet en “mønsterborger”, som de andre af hans søskende.

Serien er godt skrevet, den er velproduceret og så er den ikke mindst uhyggelig velspillet. Den formår at få skabt et super dysters univers, hvor skyggesiden ligger og lurer lige under Floridas sol. Kameraarbejdet og efterbehandlingen af farverne er superb udført og der bliver skabt en stemning, der er svær at finde lignende.

Den går ikke helt så meget i dybden som man kunne ønske med de mange dilemmaer og familiestridigheder der er, man det ville også være en umulig opgave på 13 afsnit. Bloodline er en fremragende serie, der tegner meget lovende. Dog er det samtidig meget svært at se, hvordan sæson 2 der får premiere næste år, skal følge op på denne.

Bloodline kan ses på Netflix

5stars

Be the first to comment on "Bloodline sæson 1 anmeldelse"