Outsiders anmeldelse af afsnit 1

I aftes var der premiere på den nye serie Outsiders på Viaplay, og vi kiggede naturligvis med. Serien er skabt af den rimelig ukendte Peter Mattei, der mildest talt ikke har tidligere har gjort sig specielt bemærket.  Om det så kommer til at ske med Outsiders, vil tiden vise, men den er i hvert fald kommet ganske lovende fra start. Blandt producerne finder man desuden eksempelvis skuespilleren Paul Giamatti, så der er også lidt kendte kræfter bag serien der er produceret af WGN, og altså kan ses på Viaplay her i landet. Blandt de mere prominente navne på rollelisten finder man David Morse, og ikke mindst Ryan Hurst, som mange nok vil kende som Opie fra Sons of Anarchy.

Serien handler om Farrell klanen (læs. hill billies), der bor i Appalachia bjergene der grænser op mod Canada. De passer nogenlunde sig selv fra den nærliggende by ved foden af bjerget, hvor de både er kendt, berygtet og frygtet. De laver isoleret på bjerget uden elektricitet og stort set alt andet hver der hører til i den moderne verden.

Der hersker en form for fred mellem byboerne og Farrell klanen, men denne fred står for alvor for fald, da et mineselskab skal bruge bjerget, og politiet derfor bliver bedt om at fjerne klanen, der har boet der i hundrede af år, og kenderne skovene og bjergene bedre end nogen andre. Det ligger gevaldigt op til et stort opgør, og allerede i første afsnit ulmer uroen gevaldigt. Både spændingerne mellem det civiliserede og det “uciviliserede”, og det bliver ikke bedre, da det ender i skudopgør, en drengs død, og en rebel blandt bjergboerne der sælger moonshine til et par uger gutter, hvor den ene går amok i en mindre blodrus.

Ud fra det første afsnit virker Outsiders som et meget spændende bekendtskab, selvom det godt kan være lidt svært at vurdere i hvilken retning serien bevæger sig, men den har i hvert fald fanget min opmærksomhed og lyst til at se flere afsnit. Det er en af de typer serier, der kan udvikle sig til at være et helt glimrende bekendtskab, hvis den ellers formår at fastholde den lettere creepy stemning der er omkring de lettere utilregnelige bjergboerne, hvor der bliver lagt op til en intern magtkamp.

Be the first to comment on "Outsiders anmeldelse af afsnit 1"