True Detective sæson 2 anmeldelse

I går var dagen mange havde ventet på i lige dele spænding og frygt. Det var nemlig dagen hvor True Detective vendte tilbage på HBO med sæson 2. Væk er er den faste instruktør Cary Fukunaga, der stod bag samtlige afsnit i sæson 1. Væk er også Matthew McConaughey og Woody Harrelson, der gjorde sæson 1 til noget helt specielt.

Til gengæld er det goddag til en række nye instruktører, heriblandt Justin Lin, der har stået bag flere Fast and Furious film og danske Janus Metz, der lavede den prisvindende dokumentar Armadillo. Foran kameraet er hovedrollerne nu spillet af Colin Farrell, Vince Vaughn, Rachel McAdams og Taylor Kitsch.

Denne anmeldelse er ikke en gennemgang af handlingen i begyndelsen sæsonen, men er udelukkende baseret på de spæde indtryk, undertegnede sidder tilbage med efter at have set det første afsnit.

Mange har rynket på næsen over de valg der er truffet i forbindelse med sæson to, der reelt ikke har andet tilfælles med den første sæson end skaberen og forfatteren Nic Pizzolatto. I går var det så tid til at se, om bekymringerne var berettiget eller om sæson 2 kunne leve op til den første. Det er i sagens natur umuligt at bedømme en hel sæson ud fra et enkelt afsnit, men som udgangspunkt kan første afsnit alligevel godt give et par ikke overraskende svar.

Sæson 2 kommer ikke til at leve op til sæson 1, men kan stadig sagtens blive et rigtig fint bekendtskab. Vince Vaughn og Colin Farrell leverer solide præstationer, der er bedre end man (ofte) er vant til fra deres side – men de er ikke Matthew og Woody – og sådan er det lidt med det hele. Det er meget fint – men det er ikke sæson 1. Stemningen og atmosfæren er ikke i nærheden af den første, og hele universet er bare ikke så spændende mere.

Retfærdigvis skal det siges, at True Detective ikke var helt fantastisk var første afsnit i første sæson, selvom det stadig var superb –  det satte scenen for resten af sæsonen. Men sæson 1 var perfekt i sin helhed – ikke i de enkelte afsnit. Det betyder også, at sæson 2 godt kan gå hen og blive fantastisk i takt med at den udvikler sig, selvom den endnu et lidt lunken.

Be the first to comment on "True Detective sæson 2 anmeldelse"